مشخصات و معرفی باتری موبایل و معرفی انواع مدل ها

معرفی باتری موبایل و معرفی انواع مدل ها

باتری گوشی موبایل یک قطعه‌ی الکتروشیمیایی است که به نوعی قلب گوشی موبایل به حساب می آید. باتری موبایل طی یک فرایند شیمایی می تواند انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و باعث تولید جریان شود و انرژی مورد نیاز برای روشن نمودن گوشی را فراهم نماید این فرایند شامل فرایند شارژ و دشارژ شدن باتری گوشی است.

باتری موبایل چگونه کار میکند و چه ساختاری دارد؟

باتری گوشی یکی از قطعات اصلی موبایل است که برای فرایند شارژ و فرآیند دشارژ (استفاده از باتری) مراحلی را طی میکند تا بتواند انرژی مورد نیاز برای روشن نمودن گوشی را فراهم کند برای آشنایی با نحوه عملکرد باتری، مشخصات باتری موبایل و معرفی انواع مدل ها در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مشخصات و ساختار باتری موبایل

باتری موبایل یک قطعه‌ی الکتروشیمایی است که دارای ساختار چند لایه است این قطعه همانند دیگر قطعات گوشی موبایل از چند بخش مختلف ساخته شده است تا بتواند به درستی فرایند شیمایی برای تولید انرژی را انجام دهد.

این اجزا شامل: الکترود مثبت (کاتد)، الکترود منفی (آند)، الکترولیت و جداکننده به نام (Separator) است که هر کدام از آنها را به صورت جداگانه برایتان توضیح می دهیم.

  • الکترود مثبت (کاتد): یک ماده شیمیایی است که معمولاً از موادی مانند لیتیوم کبالت اکسید (LiCoO2) ساخته شده است. الکترود مثبت کاتد الکترودی است که جریان الکتریکی را به درون سیستم هدایت می‌کند.
  • الکترود منفی (آند): این الکترود معمولاً از ماده‌ای به نام گرافیت ساخته می شود. الکترود منفی کاتد می تواند جریان الکتریکی را از درون سیستم به بیرون هدایت سیستم هدایت می‌کند.
  • الکترولیت: این ماده‌ شیمایی نیز که در بین دو الکترود کاتد و آند قرار دارد می تواند یون‌های لیتیوم را از آند به کاتد و برعکس منتقل کند. الکترولیت نیز می‌تواند به صورت مایع، جامد یا ژل در بین این دو الکترود قرار بگیرد.
  • جداکننده (Separator): این ماده نیز یک لایه نازک از مواد عایقی شکل است که می تواند دربین بین الکترود مثبت و منفی ( کاتد و آند ) قرار بگیرد و از اتصال کوتاه در سیستم جلوگیری کند، ولی اجازه عبور یون‌های لیتیوم را می‌دهد. در واقع وظیفه اصلی جداکننده (Separator) جلوگیری از تماس مستقیم الکترودها با یکدیگر و در عین حال اجازه عبور یون‌ها از یک الکترود به الکترود دیگر است.

ظرفیت باتری موبایل

ظرفیت باتری موبایل

ظرفیت باتری موبایل مقدار انرژی است که یک باتری می تواند در خود ذخیره کند که این مقدار بر اساس میلی آمپر ساعت mAh اندازه گیری می شود.

به عنوان مثال باتری گوشی سامسونگ A70 به اندازه‌ی 4500mAh میلی آمپر ساعت است که یک باتری با ظرفیت بالا شناخته می شود.

عوامل موثری که بر ظرفیت باتری گوشی تاثیر می گذارند شامل: اندازه باتری، مقدار انرژی مصرفی گوشی موبایل و تراکم انرژی ذخیره شده در باتری موبایل است.

ظرفیت باتری موبایل تاثیر مستقیمی بر شارژ نمودن مجدد باتری گوشی دارد. هرچه ظرفیت یک باتری موبایل بیشتر باشد مقدار انرژی بیشتری را می تواند در خود ذخیره کند و از عملکرد بهتر، مدت زمان شارژ دهی بیشتر و نیاز به شارژ کمتر دستگاه است.

ولتاژ باتری موبایل چقدر است؟

ولتاژ باتری‌های موبایل در حدود 3.7v ولت است، این ولتاژ به صورت اسمی معمولا برای باتری های لیتیوم یونی در نظر گرفته می شود اما ولتاژ باتری گوشی می تواند در زمان شارژ کامل به 4.2v ولت برسد همچنین در زمان دشارژ ( استفاده‌ی کامل از باتری) بودن باتری این ولتاژ می تواند به 3v ولت برسد.

وقتی باتری گوشی را به طور کامل دشارژ می کنید، ولتاژ باتری به حدود 3.0v ولت یا کمتر میرسد که این عمل باعث کاهش طول عمر باتری و کاهش عملکرد دستگاه شما می گردد.

بهتر است برای افزایش عملکرد و طول عمر باتری به ولتاژ باتری موبایل دقت کنید و با مدیریت صحیح شارژ گوشی، ولتاژ باتری را در سطح متوسط نگهدارید و قبل از کامل خالی شدن آن، به شارژ نمودن مجدد گوشی بپردازید.

چرا باتری موبایل سه پایه دارد

باتری‌های گوشی موبایل معمولا دارای 3 پایه ( پین ) هستند، که شامل پایه مثبت ( کاتد )، پایه منفی ( آند ) و پایه اضافه که پایه نظرات و کنترل بر عملکرد باتری است.

هرکدام از این پایه های برای عملکردی متفاوت در نظر گرفته شده اند که در ادامه وظایف هرکدام را برایتان توضیح میدهیم:

  1. پایه مثبت باتری: این پایه، قطب مثبت باتری است و جریان الکتریکی را به دستگاه فراهم می‌کند.
  2. پایه منفی باتری: این پایه قطب منفی باتری گوشی می باشد که می تواند جریان الکتریکی را از دستگاه به باتری باز گرداند.
  3. پایه اضافه باتری: پایه‌های اضافه وظیفه نظارت و کنترل باتری را بر عهده دارند که به عنوان پایه bsi شناخته می شوند. پایه bsi وظیفه نظرات بر عملکرد باتری مانند مقدار شارژ باتری، دمای باتری و سلامت باتری را پیمایش کند.

چند مدل باتری داریم و معرفی انواع مدل های باتری موبایل

چند مدل باتری داریم و معرفی انواع مدل های باتری موبایل

باتری‌های گوشی در انواع مختلفی تولید می شوند این باتری ها بر اساس ساختار الکتروشیمایی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند که معروف ترین و پرکابرد ترین نوع آنها در گوشی موبایل شامل باتری لیتیوم پلیمری و باتری لیتیوم یونی است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

 

باتری‌های لیتیوم-پلیمری

باتری لیتیوم پلیمری (Li-Po یا Li-Poly) نوعی از باتری‌های قابل شارژ هستند، مواد شیمیایی تشکیل دهنده این باتری‌ها الکترولیت پلیمر است.

باتری‌های لیتیوم پلیمری به دلیل ویژگی و عملکرد بسیار خوبی که دارند در دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها استفاده می شود.

مزایای باتری لیتیوم پلیمری:

باتری های لیتیوم پلیمیری دارای مزایا و ویژگی هایی مانند: وزن سبک و انعطاف پذیری مناسب، قابلیت ذخیره انرژی بسیار بالا، ایمنی بیشتر نسبت باقی مدل‌ها و قابلیت شارژ و دشارژ باتری در کمترین زمان هستند.

معایب باتری لیتیوم پلیمری:

باتری های لیتیوم پیلمری دارای معایبی مانند: هزینه ساخت بالا، عمر کوتاه‌تر نسبت به باقی مدل‌ها و نیاز به مدار محافظتی جهت شارژ و دشارژ سریع باتری جهت افزایش ایمنی آن هستند.

باتری های لیتیوم پلیمری با وجود معایبی که دارند اما در صنعت الکترونیک به دلیل ویژگی های منحصر بفرد از محبوبیت بالایی برخودار است که این ویژگی‌ها باعث شده تا این باتری‌های لیتیوم پلیمری (Li-Po یا Li-Poly) در ساخت انواع دستگاه های الکترونیک مانند گوشی های هوشمند، الترابوک ها و تبلت ها و لپ تاپ ها مورد استفاده قرار بگیرند.

باتری‌های لیتیوم-یونی

باتری لیتیوم یونی (Li-ion) نوعی از باتری‌های شارژی هستند، این نوع باتری‌ها از یون‌ لیتیوم برای ذخیره و تولید انرژی استفاده می‌کند.

باتری‌های لیتیوم یونی به دلیل ویژگی های خاصی که دارند به عنوان باتری گوشی موبایل و دستگاه های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی و مزایای باتری‌های لیتیوم یونی شامل: وزن سبک و عمر طولانی و چگالی انرژی بالا در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل، از جمله گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و خودروهای برقی مورد استفاده قرار گرفته اند.

تفاوت و مقایسه باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمری

تفاوت باتری لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمیری در طول عمر بیشتر باتری لیتیوم یونی، چگالی انرژی بالاتر و هزینه کمتر آن نسبت به باتری لیتیوم پلیمری است.

باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمری دو نوع رایج از باتری های گوشی موبایل هستند که این دو مدل باتری نسبت به عملکرد و نیاز خاص دستگاه مورد استفاده قرار میگیرند.

از باتری‌های لیتیوم یونی (Li-ion) برای گوشی‌هایی که نیاز به باتری با چگالی انرژی بالا، طول عمر زیاد و هزینه کمتر دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

باتری لیتیوم یونی به دلیل هزینه ساخت کمتر از محبوب ترین نوع باتری است که در اکثر گوشی‌های موبایل مورد استفاده قرار میگیرد.

از باتری‌های لیتیوم پلیمری (Li-Po) به دلیل داشتن وزن سبک، انعطاف‌پذیری و طراحی باریکی در دستگاه هایی که نیاز به این نوع باتری ها دارند مانند تبلت‌ها، پهپادها و دستگاه‌های پوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

نگهداری باتری موبایل

نگهداری باتری موبایل

استفاده درست و روش صحیح نگهداری از باتری موبایل می‌تواند می تواند باعث افزایش طول عمر باتری موبایل و افزایش عملکرد باتری موبایل گردد، در ادامه نکاتی که می تواند برای نگهداری از باتری موبایل مفید باشد را برایتان آورده ایم:

شارژ درست و صحیح باتری:

برای شارژ نمودن باتری گوشی بهتر است شارژ گوشی را در بازه‌ی 20 تا 80 در صد نگهدارید. بهتر قبل از رسیدن شارژ دستگاه به 20 در صد باتری را مجدد شارژ نمایید و از بهترین عملکرد باتری گوشی استفاده کنید. شارژ و دشارژ نمودن کامل دستگاه باعث آسیب رسیدن به باتری می گردد پس بهتر از این عمل بپردازید.

استفاده از شارژر اصلی گوشی و کابل شارژ اصلی:

کابل شارژ و شارژر اصلی گوشی یا یک شارژر از برند معتبر به دلیل خروجی جریان و ولتاژ مناسب با باتری گوشی می توانند به بهترین شکل به شارژ نمودن باتری گوشی‌ها بپردازند و از آسیب رساندن به آن جلوگیری کنند.

دمای باتری:

دمای باتری یکی از نکاتیست که در زمان شارژ و استفاده از گوشی باید مد نظر قرار دهید زیرا دمای بسیار کم یا دمای بیش از حد موجود آسیب رساندن به سلول های باتری میگردد و باعث کاهش طول عمر باتری می شوند همچنین سعی کنید از قرار دادن باتری در معرض نور مستقیم پرهیز کنید.

روش‌های افزایش طول عمر باتری گوشی

  • شارژ نمودن باتری نگهداشتن میزان شارژ باتری در بازه‌ی 20 تا 80 در صد
  • پرهیز از فول شارژ و دی شارژ Overcharge نمودن باتری گوشی
  • قرار ندادن باتری در معرض دمای بیش از حد یا دمای بسیار کم
  • کار نکردن با برنامه های سنگین در حین شارژ ( جهت کاهش دمای باتری )
  • استفاده از شارژ اصلی گوشی
  • استفاده از کابل شارژ اصلی گوشی

باتری‌های گوشی موبایل دارای عمر مفید می باشند اگر باتری گوشی شما زود خالی می شود، دیر شارژ می شود یا عملکرد مناسبی ندارد نیاز به تعویض باتری گوشی خود دارید. باتری قدیمی علاوه بر کاهش عملکرد دستگاه، ممکن است باعث آسیب رسیدن با گوشی شما شود.

بهتر است برای خرید باتری موبایل به مرکزی معتبر مانند ابزارک موبایل که خدماتی مانند: ارائه باتری اصلی گوشی برای تمامی برندها، خدمات پس از فروش، گارانتی 3 ماهه ابزارک موبایل می دهد مراجعه کنید.

ما در ابزارک موبایل شرایط خرید باتری‌ موبایل اصلی و با کیفیت را برای انواع مدل‌های گوشی موبایل فراهم نموده ایم تا کاربران بتوانند باتری گوشی موبایل را با ضمانت 3 ماهه از فروشگاه ابزارک موبایل خریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پنج =